Panel prawny

Rynek pracy

Chcesz przeglądać lub dodawać oferty pracy?       

Błędy w CV. Jak ich nie popełniać?

Profesjonalne CV to podstawa na początku Twojej ścieżki rozwoju zawodowego. Zasadniczo każdy o tym wie, ale wielu popełnia te same błędy. Jak napisać skuteczne i profesjonalne CV? Zacznij od naszego poradnika i upewnij się, że nie popełniłeś typowych błędów w swoim CV. JobPolska, poradnik kariery

Skuteczny mechanizm – czyli czego unikać w CV by osiągnąć sukces.


Wysyłka naszej aplikacji drogą e-mail.

Obecnie ze względu na masowe już używanie e-maila jako narzędzia służącego do komunikowania się służbowego, osoby szukające zatrudnienia rozsyłają aplikacje pocztą elektroniczną. Dokonując wysyłki należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

- Błędem jest wpisywanie w pole adresat więcej niż jednego adresu e-mail. Wysyłając jeden i ten sam e-mail do wielu adresatów należy zadać sobie nieco trudu i adresować każdy list z osobna. Świadczy to chociażby o szacunku nadawcy do adresata i poważnym potraktowaniu oferty.

-Drugą istotną zasadą jest wpisanie tytułu e-maila. Przy czym nie może to być słowo będące luźnym skojarzeniem dla naszej aktywności. W tytule umieszcza się zazwyczaj nazwę stanowiska o które ubiega się kandydat oraz numer referencyjny – pod warunkiem, że został podany w ogłoszeniu. Niekiedy pracodawcy lub rekruterzy wskazują dokładnie jak e-mail powinien zostać zatytułowany. Puste miejsce w temacie wiadomości może okazać się istotnym utrudnieniem w procesie rekrutacji, a nawet może być przyczyną zagubienia idealnej propozycji naszej kandydatury. Pamiętajmy, że zwykle rekruterzy otrzymują kilkadziesiąt aplikacji, które rozpatrywane będą po zakończeniu publikacji ogłoszenia. Wówczas bardzo istotne staje się odszukanie bazy zgłoszonych dokumentów aplikacyjnych, a to często dzieje się na podstawie tematu e-maila.

- Wysyłając aplikację skorzystaj z możliwości swojej skrzynki pocztowej – żądaj potwierdzenia otrzymania lub przeczytania wiadomości na komputerze odbiorcy. Dzięki temu będziesz miał/-a pewność, że wiadomość z załącznikami dotarła do adresata. A w przypadku braku potwierdzenia zdobędziesz czas na uzyskanie potwierdzenia telefonicznego lub ponowną wysyłkę. 

- Kolejną ważną kwestią jest odpowiedni format załączników. Zadbajmy, aby były one dostępne dla nadawcy. Dlatego format ten powinien być na tyle popularny i powszechny by nie było problemu z przeczytaniem tak zapisanej aplikacji. Istnieje kilkanaście różnych edytorów tekstu od bezpłatnych do najbardziej znanych i płatnych typu MS Word. Warto jednak zastanowić się nad konwersją plików do formatu PDF. Można tego dokonać za pomocą bezpłatnych programów dostępnych w sieci lub bezpośrednio z naszych edytorów. W konsekwencji odbiorca otrzyma bezproblemowy do otworzenia plik, którego również przez przypadek nie będzie mógł nadpisać czy częściowo skasować.

- Bardzo istotną sprawą jest także adres nadawcy. Fantazyjne adresy e-mail sprawdzają się w życiu towarzyskim. Tam z powodzeniem można stosować nazwy typu buziaczek czy kotek23. W naszej aplikacji zadbajmy zatem by adres e-mail był również profesjonalny. Najlepiej, jeżeli jego konstrukcja będzie odpowiadała formatowi imię.nazwisko@jakiśportal.pl. Przy czym „jakiśportal” dobrze jeśli również będzie poważny.


 Potrzebne czy zbędne – informacje w podstawowych danych?

Podstawowe dane kandydata to oczywiście:

Twoje imię i nazwisko, data urodzenia, miejsce zamieszkania, telefon oraz adres e-mail ( pamiętajmy o jego profesjonalnym charakterze). Niektórzy kandydaci np. studenci, absolwenci a także osoby 50+ rezygnują z podania roku urodzenia. Postępowanie to wynika z chęci ukrycia faktu bycia niedoświadczonym albo z drugiej strony mniej mobilnym. Niestety, nie podanie wieku z reguły wygląda podejrzanie, a ponadto i tak zostanie zweryfikowane na rozmowie kwalifikacyjnej. Wówczas, w przypadku brania pod uwagę tego kryterium, może spowodować niepotrzebną stratę czasu kandydata i rekrutera.

Niepotrzebnymi informacjami są za to dane o ilości dzieci, warunkach zamieszkania, wyznawanej religii, jak również o stanie naszego zdrowia. Wyjątkiem będzie czasami informacja o posiadanej grupie inwalidzkiej – w sytuacji gdy pracodawca poszukuje do zatrudnienia osób niepełnosprawnych, np. w przypadku zakładów pracy chronionej- może być dodatkowym atutem.


Zdjęcie kreatywne- w kreacji sylwestrowej, a może na tle Twojego porsche.

Odpowiednie zdjęcie to w dobrej rozdzielczości profesjonalny wizerunek kandydata składającego aplikację. Umieszczenie zdjęć z wakacji, prywatki czy z bukietem kwiatów niestety nie będzie najlepszym pomysłem. Fotografia, jaką umieszczamy w CV powinna przedstawiać osobę godną zaufania. Aplikacja ze zdjęciem jest o wiele szybciej, i co ciekawe na dłużej zapamiętywana, niż suche litery. Istnieje bowiem większa szansa na to, że osoba prowadząca rekrutację zapamięta właśnie to CV, które mówiąc najprościej, „ukazuje twarz”. Rekruter bowiem podchodzi do CV bardziej personalnie. Unikajmy zdjęć słabej jakości, mocno wyretuszowanych, nieaktualnych oraz żartobliwych. Efekty specjalne na naszych fotografiach pozostawmy także do spotkań z przyjaciółmi.


Odwrotna chronologia w doświadczeniu zawodowym.

Doświadczenie zawodowe jest uważane za najważniejszy element naszego CV. Poszukując pracy musimy pamiętać aby przygotować je jasno i czytelnie – rekruterzy w natłoku aplikacji często mają tylko kilka minut na lekturę naszego CV. Większość przysyłanych CV ma jeden zasadniczy błąd: doświadczenie zawodowe jest wypisywane chronologicznie, to znaczy – u góry znajdują się pierwsze epizody pracy, a u dołu – aktualne stanowisko. Tymczasem doświadczenie powinniśmy opisywać w odwrotnej chronologii, zaczynamy więc od najświeższych informacji. W przypadku bardzo bogatego doświadczenia zawodowego nie musimy wymieniać wszystkich miejsc pracy, lecz tylko te, które najbardziej wiążą się ze stanowiskiem, na które aplikujemy. Następną istotną kwestią jest poprawny opis posiadanego doświadczenia zawodowego. Prawidłowo powinien wyglądać w następujący sposób: okres, firma, stanowisko oraz zakres obowiązków. Należy pamiętać, że wszystkie cztery wskazane elementy są niezbędne, a często dopiero z opisu zakresu obowiązków wynikają właściwe informacje.


Sport, muzyka oraz gry – nasze zainteresowania

Nasze dodatkowe zainteresowania mogą okazać się elementem , który zwróci uwagę rekrutera lub zostaną potraktowane jako wypisane sztucznie. Dobry film i muzyka czy książka zdecydowanie niewiele mówią o kandydacie. Dlatego jeśli należymy do grona Polaków ,których zgodnie z badaniami za rok 2015 podstawowym hobby jest telewizja - 41%, lub spanie w czasie wolnym – 25% to lepiej nie piszmy o naszych zainteresowaniach. Pamiętajmy, że na rozmowie kwalifikacyjnej można zostać zapytanym o wskazane zainteresowania. Jeżeli jednak mamy ciekawe i prawdziwe hobby, zachęcamy do przedstawienia ich w ramach CV. Zbieżność w ramach hobby między kandydatem a osobą rekrutującą może przełożyć się na większą sympatię do osoby poszukującej pracy i przyczynić się do zauważenia naszej oferty.


Błędy ortograficzne - zawsze się pojawiają.

Często powtarzającym się błędem jest brak justowania tekstu, formatowania, wytłuszczania ważnych informacji. Toporny do odczytania dokument, składający się z przypadkowo umieszczonych znaków może spowodować, że przyszły pracodawca odbierze nieumiejętnie rozplanowanie strony jako niestaranność i brak sprawnej obsługi edytora tekstu. Pamiętajmy oczywiście o wyeliminowaniu błędów ortograficznych. Aby się ich pozbyć najlepiej dać nasze CV do przeczytania drugiej osobie zanim wyślemy je do potencjalnego pracodawcy.


Brak klauzuli

Do częstych błędów popełnianych podczas szukania i odpowiadania na ofertę pracy jest brak zgody na przetwarzanie danych osobowych. Bez niej nasza aplikacja jest bezużyteczna, gdyż pracodawca nie będzie mógł skorzystać z naszych danych kontaktowych i nie umówi się na rozmowę kwalifikacyjną. Zawsze dopisz do swojej aplikacji aktualną klauzulę „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z Ustawą z dn. 29.08.1997 roku o Ochronie Danych Osobowych tekst jednolity Dz.U z 2002r, Nr 101, poz.926 z późn. zmianami)”. W takiej formie zapis powinien znaleźć się na końcu dokumentów aplikacyjnych.

Najnowsze na blogu

© 2024 JobPolska Krzysztof Rogalski. Wszelkie prawa zastrzeżone. design i wykonanie MorphicWeb